Pitch deadline:

DE RET – WAS IK MAAR MET DE BUS GEGAAN

By Lex

Belongs to pitch: RET

http://youtu.be/W0FUY5lx-e8

Creatieve Rationale

Het houdt diabetes op afstand, je verbrandt er vet mee, houdt de bloedvaten schoon, vermindert stress en zorgt er vaak voor dat jongeren beter presteren op school. Fietsen is gezond, maar soms is het toch fijner als je even met de bus kan. Iedereen herkent het moment dat je net op school (of op je werk) aankomt en het ineens keihard begint te regenen. Dan ben je blij dat je binnen bent, maar weet je ook dat je nog weer naar huis moet fietsen.

De RET vroeg ons om het reizen met de bus voor jongeren aantrekkelijker te maken. We leven in een tijd waarin gezondheid, voeding en sport belangrijk zijn en maatschappelijk gestimuleerd wordt. Hier kunnen we nou eenmaal niet omheen. Wij hebben er voor gekozen om de bus aantrekkelijk te maken, maar dan wel op de momenten wanneer de bus een duidelijke meerwaarde kan bieden!

Gelukkig denken veel Rotterdamse jongeren tussen de twaalf en achttien aan hun gezondheid en pakken ze de fiets. Maar het is belangrijk dat zij weten dat wanneer de situatie erom vraagt, ze altijd met de bus kunnen gaan. Zo komen ze droog, veilig en op tijd aan op hun bestemming. Kortom, de bus is het beste alternatief voor ander vervoer. Deze boodschap willen wij dan ook meegeven in het concept dat wij bedacht hebben.

Het concept voor de campagne luidt als volgt:‘ Wanneer de doelgroep in aanraking komt met de nadelen van vervoer (met uitzondering van de bus), biedt de RET oplossingen die ze er op wijzen dat ze toch beter met de bus hadden kunnen gaan’.

Binnen dit concept hebben wij het volgende idee bedacht: Wanneer het regent gaat de RET naar scholen
(en andere locaties waar de doelgroep hun fiets parkeert zoals bijvoorbeeld bij sportkantines of uitgaansgelegenheden), om fietsen te voorzien van een tasje met daarin de RET regenponcho. Op de rug van de poncho staat de zin; ‘was ik maar met de bus gegaan’. Deze zin willen we claimen als pay-off voor de campagne. De scholieren fietsen van school naar huis en maken door middel van de poncho reclame voor de ret in Rotterdam. Ook al reis je niet met de RET, ze helpen je toch aardig onderweg.

Dit concept is breed inzetbaar en kan op verschillende doelgroepen toegepast worden. Zo zouden bij mensen die met de auto gaan bijvoorbeeld een ruitenkrabber aan hun spiegel kunnen hangen met daarop de tekst; was ik maar met de bus gegaan. Een ander idee voor mensen die op de scooter gaan, is een scooterbeenkleed die hun benen warm houden met daarop dezelfde tekst.

http://youtu.be/W0FUY5lx-e8

Team: Lex segers & Matthias Wentink
Briefing: RET (Rotterdamse Elektrische Tram)
Datum: 29/01/2015


Videos attached to this case:

DE RET – WAS IK MAAR MET DE BUS GEGAAN

friends

  • DDB & Tribal Amsterdam logo
  • XXS logo
  • Made For Digital logo
  • The Boardroom logo
  • dept logo
  • Eigen Fabrikaat logo
  • Artbox logo
  • TBWA logo
  • 180Kingsday logo
  • MediaMonks logo
  • Dawn logo
  • Ogilvy logo
  • Fitzroy logo
  • Boomerang Agency logo
  • Youngworks logo
  • VIRTUE (the creative agency by VICE) logo
  • Flexfirm logo
  • Roorda logo
  • 51 North logo
  • Havas Lemz logo
  • Achtung logo
  • Capitola logo
  • Captcha logo
  • Born05 logo
  • Isobar logo
  • Alfred logo
  • Leo Q logo
  • The Odd Shop logo
  • Mensch logo
  • Lemon Scented Tea logo
  • Result logo
  • ARA logo
  • Sunshine and sausages logo