The Utopian Job.

By LipschitsenvanWonderen

Belongs to pitch: SBS-Utopia Pitch

The Utopian Job (Art Gallery inhaker)

Inzicht
Na onderzoek naar de spelregels van Utopia, hebben we een maas gevonden in de wetgeving. Op het verlaten van het Utopia terrein staat namelijk een boete van 10.000 euro, maar in de regels staat niets over hoe ver je boven het terrein mag gaan.

De actie
Onze actie bestaat uit twee delen:
1. Om aandacht te trekken ontvoeren we Billy en Andrea met een helikopter (geensceneerd)
2. We gaan met de Koningsdag vrijmarkt in Amsterdam een stuk afplakken waar we de schilderijen van Billy en Andrea gaan verkopen, namens hun Art Gallery.

Rationale
We exploiteren het gat in de wetgeving van Utopia. Bewoners mogen het terrein namelijk niet verlaten. Maar er staat niets in de regelgeving over het zweven boven het Utopia-terrein. Daarom halen we een mediastunt uit door een ontvoering van twee van de bewoners in scene te zetten met een helikopter. Tijdens de stunt wordt aangekondigd dat op Koningsdag de schilderijen van Billy en Andrea op de vrijmarkt in Amsterdam kunnen worden gekocht.

Plan van aanpak (details)
Alleen de bewoners in kwestie zullen op de hoogte zijn van onze actie. Om zoveel mogelijk media aandacht te generen zullen we wel de pers van tevoren inlichten dat er op het Utopia-terrein op de dag voor Koningsdag om vijf uur ‘s ochtends iets bijzonders staat te gebeuren.

Op de dag voor Koningsdag zal er namelijk een helikopter naar het Utopia-terrein vliegen. Door het geluid van de helikopter - en met de hulp van de twee bewoners die in het complot zitten- zullen alle Utopia bewoners naar buiten gaan om te kijken wat er aan de hand is. Dan begint het:

Billy en Andrea staan klaar met hun schilderijen en worden ogenschijnlijk samen met hun schilderijen ontvoerd. Op het moment dat zij door de helikopter mee worden genomen ontstaat er paniek en verbijstering onder de bewoners en de pers. Maar de helikopter verlaat het terrein niet en blijft boven de Utopia grenzen stil hangen.

Dan onthullen we onze actie: Billy en Andrea rollen een enorm doek uit de helikopter met de volgende tekst erop: “Wij verlaten Utopia nog niet, maar onze schilderijen wel. Koop morgen dus je eigen stukje Utopia op het Leidseplein in Amsterdam.”

We reserveren een stuk van het Leidseplein (we plakken het voor de Koningsdag gebruikelijke manier af met tape en een Utopia logo) waar de schilderijen worden verkocht door familieleden van Billy en Andrea (dit zouden ook oud-Utopia deelnemers kunnen zijn).

De actie zal opvallen omdat het op een slimme manier speelt met de regels van Utopia en door de aanwezige pers die natuurlijk foto’s maken van de actie zal de tekst op het spandoek een groot bereik hebben. Bovendien is de actie relatief goedkoop en ad rem. Vervolgens verspreidt het nieuws zich vanzelf.

Images/PDFS with this case:

friends

  • DDB Unlimited logo
  • Made For Digital logo
  • The Boardroom logo
  • dept logo
  • Dorst & Lesser logo
  • Qontentmatters logo
  • Artbox logo
  • 51 North logo
  • SuperHeroes logo
  • Born05 logo
  • TBWA logo
  • 180Kingsday logo
  • MediaMonks logo
  • Dawn logo
  • Ogilvy logo
  • Fitzroy logo
  • Boomerang Agency logo
  • VIRTUE (the creative agency by VICE) logo
  • Roorda logo
  • Capitola logo
  • Sunshine and sausages logo
  • Alfred logo
  • ARA logo
  • Wolfstreet logo
  • Eigen Fabrikaat logo
  • Lemon Scented Tea logo
  • Mensch logo
  • &samhoud media logo
  • L'eau logo
  • Energize logo
  • Today is Canday logo
  • Joe Public logo
  • Sizzer logo
  • Unbranded logo
  • Isobar logo
  • Leo Q logo
  • The Odd Shop logo