Help je wijk uit de ZEIK!

By joranburmanje

Belongs to pitch: Amsterdam Cares

Rationale: help je wijk uit de zeik
Sebastiaan Schlicher, Marjon Kragt, Joran Burmanje

INZICHT
We kennen ze allemaal wel, beelden uit Verweggistan van rampgebieden, aan puin geschoten en met een stel hongerige kindjes. Zo vaak worden we ermee geconfronteerd dat ze ons niet veel meer doen, en al die ellende blijft vooral een ver van mijn bed show. Op het moment dat er in Nederland een overleden vrouw 10 jaar in haar rijtjeshuis heeft gelegen is het land echter in rep en roer. Er gebeurt iets verschrikkelijks met iemand die ook jouw buurvrouw had kunnen zijn. Hoe erg we die grote rampen in het buitenland ook vinden, als het dichtbij is voelt het toch erger. Hoe dichter in de buurt, hoe meer betrokkenheid. Maar op dit moment weten veel mensen niet eens wie er in hun buurt hulp nodig hebben of wat er aan vrijwilligerswerk in de straat of wijk gebeurt.

STRATEGIE
Hoe dichterbij het komt hoe meer betrokken mensen zijn. Want als je buurman je vraagt een handje te helpen doe je dat toch ook? Maar de vrijwilligersinitiatieven zijn praktisch ook buren. Ze zijn vaak dichterbij dan je denkt. In je eigen buurt, wijk en soms zelfs in je eigen straat. Om iets voor Amsterdam Cares te kunnen betekenen, hoeven de Amsterdammers dus slechts de hoek om. Wij brengen initiatieven voor de doelgroep in kaart en laten zien dat ze met hun inzet ook een steentje bijdragen aan hun eigen wijk.

IDEE

Amsterdammers kunnen van grote waarde zijn voor hun wijk, ze zijn er maar een stap van verwijderd.

'Help je wijk uit de zeik'

MIDDELEN

STICKERBOMBING
Young professionals reizen veel met het openbaar vervoer. Op plattegronden van de stad die in de bushokjes en tramhaltes te vinden zijn, plakken we stickers op locaties waar vrijwilligers nodig zijn. Zo zien zij meteen wat er bij hun om de hoek te doen is. Voor meer informatie verwijzen we door naar de website. Daarnaast vinden zij stickers met verschillende teksten zoals: ‘werk je uit de naad voor je straat’, ‘hey ouwe, handen uit de mouwen’.
Natuurlijk zijn young professionals ook in kroegen en clubs te vinden. In de urinoirs van de heren plakken we plasstickers. Op de stickers staat ‘Help je wijk uit de zeik’. Wanneer een man zijn blaas leegt op de stickers verschijnen het logo en de website van Amsterdam Cares.

MAPS
De Amsterdammers ontvangen een plattegrond van de wijk waarin ze wonen in hun brievenbus. Ook de pay off heeft een link naar de buurt, zoals “Laat de Jordaan niet in zijn hempie staan”. Op de plattegrond staan de locaties, categorieën en de activiteiten van Amsterdam Cares. Het kaartje brengt het vrijwilligerswerk letterlijk dicht bij de ontvanger in de buurt.

HOMEPAGE
Wanneer je de huidige site van Amsterdam Cares bezoekt, dan moet je eerst de kalender zoeken om te kijken wat er waar aan vrijwilligerswerk gedaan kan worden. We maken dit voor de potentiële vrijwilligers makkelijker door op de homepage een plattegrond van Amsterdam te plaatsen met daarop de locaties en categorieën van de activiteiten. Bewegen ze met de muis over het ‘pinnetje’, dan verschijnt een wolkje met informatie over de activiteit. Met één muisklik kunnen zij zich vervolgens inschrijven om mee te doen.

Images/PDFS with this case:

friends

  • DDB Unlimited logo
  • Made For Digital logo
  • The Boardroom logo
  • dept logo
  • Dorst & Lesser logo
  • Qontentmatters logo
  • Artbox logo
  • 51 North logo
  • SuperHeroes logo
  • Born05 logo
  • TBWA logo
  • 180Kingsday logo
  • MediaMonks logo
  • Dawn logo
  • Ogilvy logo
  • Fitzroy logo
  • Boomerang Agency logo
  • VIRTUE (the creative agency by VICE) logo
  • Roorda logo
  • Capitola logo
  • Sunshine and sausages logo
  • Alfred logo
  • ARA logo
  • Wolfstreet logo
  • Eigen Fabrikaat logo
  • Lemon Scented Tea logo
  • Mensch logo
  • &samhoud media logo
  • L'eau logo
  • Energize logo
  • Today is Canday logo
  • Joe Public logo
  • Sizzer logo
  • Unbranded logo
  • Isobar logo
  • Leo Q logo
  • The Odd Shop logo