Pitch voor Amsterdam Cares

By moniqueniezen

Belongs to pitch: Amsterdam Cares

We verschuiven in een wereld van enkelzijdige communicatie naar meerzijdige communicatie. Alles wordt tegenwoordig beoordeeld en gedeeld via het internet. Er zijn websites waarop mensen spullen van elkaar lenen, of waar men elkaar zijn eigen bank uitleent (coachsurfing). In de wereld van vrijwilligerswerk wordt nog teveel enkelzijdig geopereerd. Iemand met een beperking heeft een vrijwilliger nodig voor het pannenkoekenbakken, maar iemand met een beperking kan misschien weer iets voor iemand anders betekenen. We gaan apps (of een website of mail vervolgens genoemd app) inzetten om ELKAAR te helpen.

Het gebruik van apps is zeer stimulerend, je kunt namelijk op een zeer laagdrempelige manier contact maken met de buitenwereld en een vraag stellen. Bijv. iemand met een gebroken been die vraagt of iemand anders boodschappen kan halen, eventueel in ruil daarvoor bakt diegene een taart voor je, of helpt je met je scriptie lezen. Ik ben vrijwilliger, maar op het moment erg druk met mijn scriptie, maar ik kan best wel een uurtje weg om iets te doen, als iemand dan in ruil mijn scriptie leest. Of een immigrant biedt bijvoorbeeld haar kennis over haar eigen taal of eten aan, maar wil dan in ruil Nederlands leren. Je kan dit zien als een ruil, maar waarbij je dan iets voor elkaar doet. Je hoeft natuurlijk niet altijd iets terug te krijgen, zo werkt couchsurfing ook niet en een mooie beoordeling zoals 'het panenkoeken bakken was hartstikke gezellig' kan ook voldoende zijn. Of dat iemand met een beperking iets maakt voor jou op de sociale werkplaats of je hond uitlaat als je er niet bent.

De kritische factor is alleen, dat Amsterdam Cares twee kanten op moet kunnen bewegen. Enkel en alleen een hulpvraag bieden is niet genoeg. Laat zien dat er meer mogelijk is. En daarnaast is een groot voordeel dat het gebruik van een app een zeer lage drempel heeft. De vrijwilliger kan zelf op elke gewenst moment bekijken of je er op dat moment iets te doen is bij hem in de buurt. En dan direct beslissen of hij daar die dag tijd voor heeft.

- Veiligheid – beoordelingen medegebruikers, denk aan couchsurfing.
- Bevordert sociale contacten locaal en in de buurt.
- Laagdrempelig voor gebruiker – vanaf je telefoon contact maken met anderen. Kijk naar Tinder iedereen zit daar tegenwoordig op.
- Eigen tijd bepalen - wanneer jij iets kan/wil doen voor een ander of iets nodig hebt van een ander.

Amsterdam Cares Two Ways!

friends

  • DDB Unlimited logo
  • Made For Digital logo
  • The Boardroom logo
  • dept logo
  • Dorst & Lesser logo
  • Qontentmatters logo
  • Artbox logo
  • 51 North logo
  • SuperHeroes logo
  • Born05 logo
  • TBWA logo
  • 180Kingsday logo
  • MediaMonks logo
  • Dawn logo
  • Ogilvy logo
  • Fitzroy logo
  • Boomerang Agency logo
  • VIRTUE (the creative agency by VICE) logo
  • Roorda logo
  • Capitola logo
  • Sunshine and sausages logo
  • Alfred logo
  • ARA logo
  • Wolfstreet logo
  • Eigen Fabrikaat logo
  • Lemon Scented Tea logo
  • Mensch logo
  • &samhoud media logo
  • L'eau logo
  • Energize logo
  • Today is Canday logo
  • Joe Public logo
  • Sizzer logo
  • Unbranded logo
  • Isobar logo
  • Leo Q logo
  • The Odd Shop logo