Pitch deadline:

Young in Prison

Deadline: 15 Dec 2010

Brief

Wereldwijd zitten er meer dan 1 miljoen kinderen in de gevangenis. Vaak onder slechte omstandigheden en zonder begeleiding. Misbruik, mishandelingen en overvolle donkere cellen zijn aan de orde van de dag. Door het gebrek aan begeleiding en scholing komen ze vaak nog beschadigder uit de gevangenis dan op het moment van arrestatie.

Young in Prison biedt kinderen in gevangenissen in ontwikkelingslanden een nieuwe kans. Young in Prison helpt op 3 manieren:
1.  Met re-integratieprojecten en workshops gericht op creativiteit en sport die de kinderen zelfvertrouwen en toekomstperspectief geven.
2. Met voorlichting en bewustwordingacties die de houding van de locale gemeenschap tegenover ex-gevangenen verbetert.
3. Door op lokaal politiekniveau beleidsveranderingen proberen te realiseren.

Young in Prison is een Nederlands initiatief, afhankelijk van giften en werft zijn fondsen vooral in Nederland. YiP  heeft geen grote naamsbekendheid en wil daarom op een creatieve manier laten zien wie zij zijn en wat zij doen en zo Nederland aan te zetten tot donatie.

Juryrapport winnaars.
1.Het idee klopt met dat waar YiP voor staat. Het is gestoeld op creatieviteit, is spraakmakend en een oproep tot donatie is op een slimme manier erin verwerkt.
 
2. Tof, visueel concept. Art-directioneel sterk. Vooral de verwijzing naar de artiest(en) is opvallend, dit had volgens de jury meer de aandacht mogen krijgen. Het idee is toch 2e geworden omdat de oproep naar de kijker toe om het kunstwerk te bekladden, dus wat moet je er mee moet doen, niet duidelijk is. Dit heeft nog meer uitleg nodig. En er miste een oproep tot donatie. 

3. Opvallend idee, zal voor veel awareness genereren. Maar voelt reclamisch en past hierdoor niet helemaal bij de de identiteit van YIP. De regel 'Young in Prison got talent' is sterk en YiP was hier zelf erg enthousiast over, alleen dan met een uitwerking die meer gestoeld is op creativiteit en minder op het commerciele aspect van talentshows.

Jury: Sung van der Peet (CD ComBat), Noa Lodeizen (YiP)

 

Participating dogs

Donnie EllisM Robbykrist sapswoude Davidlaurens Liza_Chantal ROEMenGELUK JanenTim leovanoss Ruben_en_David JCDeSanctis timencleo BorisenSimon

friends

  • DDB Unlimited logo
  • Made For Digital logo
  • The Boardroom logo
  • dept logo
  • Dorst & Lesser logo
  • Qontentmatters logo
  • Artbox logo
  • 51 North logo
  • SuperHeroes logo
  • Born05 logo
  • TBWA logo
  • 180Kingsday logo
  • MediaMonks logo
  • Dawn logo
  • Ogilvy logo
  • Fitzroy logo
  • Boomerang Agency logo
  • VIRTUE (the creative agency by VICE) logo
  • Roorda logo
  • Capitola logo
  • Sunshine and sausages logo
  • Alfred logo
  • ARA logo
  • Wolfstreet logo
  • Eigen Fabrikaat logo
  • Lemon Scented Tea logo
  • Mensch logo
  • &samhoud media logo
  • L'eau logo
  • Energize logo
  • Today is Canday logo
  • Joe Public logo
  • Sizzer logo
  • Unbranded logo
  • Isobar logo
  • Leo Q logo
  • The Odd Shop logo