Eneco - loyaliteitsconcept

Hoort bij de pitch: Eneco

Loyaliteits concept Eneco
-

Opdracht:
Bedenkt een nieuw loyaliteitsconcept voor Eneco waarin de waardering voor de consument goed naar voren komt.

Probleem:
De klant heeft het gevoel dat Eneco alleen van zich laat horen wanneer de Jaarnota op de deurmat verschijnt. Daarnaast doet Eneco te weinig voor haar klanten, waardoor zij zich ondergewaardeerd voelen.

Inzicht:
"Ik wil niet alleen maar betalen, ik wil ook graag beloond worden met iets waar ik echt wat aan heb."

Concept:
Eneco toont initiatief - Het belonen van Eneco klanten voor het feit dat ze klant zijn en voor duurzaamheid gaan, door het geven van eindejaar geschenken.

Idee:
Het eindejaar Energietief - Aan het einde van het jaar, bij het berekenen van de jaarnota krijgen veel klanten geld terug. Het geld van al deze klanten levert een behoorlijk bedrag op. Dit bedrag wordt (naast dat het uitgekeerd wordt) ook door Eneco als indicatie gebruikt. Een indicatie voor de hoeveelheid geld dat er wordt vrijgemaakt om kortingen te vergeven op verschillende innovatieve en duurzame activiteiten, uitjes en producten (oftewel; Energietiefjes). Hoe zuiniger de klant is geweest het afgelopen jaar, hoe meer geld in de pot voor leuke dingen.

Eneco wil haar klanten bedanken door hun mee te laten delen in het bespaarde bedrag van het afgelopen jaar. Wij willen het jaarnota moment omtoveren tot een positief geladen moment voor alle Eneco-klanten (of ze nou moeten bijbetalen of niet).

Dé Energietiefjes (DM):
Aan het einde van het jaar kan de klant zelf kiezen waar ze behoefte aan hebben. De keuze voor de verschillende activiteiten, uitjes en producten sturen we mee als een DM bij de jaarnota. Hierin kunnen alle Eneco-klanten de innovatieve en duurzame ‘Energietieven’ bekijken. Eenmaal een keuze gemaakt kan de klant deze doorgeven op de microsite met hun persoonlijke code.

Microsite:
Op deze site kan je naast het doorgeven van je persoonlijke keuze. Ook zien hoeveel geld er momenteel in de pot zit en wat het kortingsbedrag per persoon zal zijn.

Voorbeeld ‘Energietiefjes:
Denk aan: Tesla rijden op het circuit van Zandvoort, een windmolen beklimmen, Car2Go minuten, korting op een WarmteWinner, Varen met de zonnepaneel-boot, Een dagje VOLTT-festival, Een dag fietsen met een elektrische fiets, of korting op Phillips Hue pakket en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Contact momenten (social):
Deze activiteiten zullen het jaar daarop verspreid plaats vinden waardoor we het gehele jaar verschillende contact momenten kunnen hebben met de klant. Denk aan Facebook berichten, aftermovies van de activiteiten en het delen van de opbrengst.

Waarom is dit een goed idee?
Niet één cadeau of activiteit voor een relatief kleine groep klanten maar heel veel verschillende ‘Energietiefjes’ voor iedereen en we zetten aan tot duurzaamheid; Hoe zuiniger de klant is geweest, hoe meer geld in de pot voor leuke dingen.

Jij steekt Energie in de ‘nieuwe wereld’, wij steken energie in jou!

Team Les & Jes
www.lesandjes.com

Videos bij deze case:

Eneco - loyaliteitsconcept

https://vimeo.com/192911523

Reacties op deze case:

Login (of Registreer) om een reactie te plaatsen